Classy Sundays

 

Programma

 #1

Zondag 6 oktober 2019  -  15:00
Grote zaal CC Het Gasthuis

Martinu, Mozart en Mendelssohn. Ze hebben niet enkel hun eerste letter gemeenschappelijk, maar ook hebben ze buiten hun grote standaardwerken, een schat aan kamermuziek nagelaten. De Tsjech Bohuslav Martinů legde zich in het jaar 1947 uitsluitend toe op kamermuziekwerken. Three madrigals, dat volkse en Boheemse elementen bevat, is daar het eerste werk van en werd geïnspireerd door de tweede componist van de namiddag: Mozart. Mozart was pas drieëndertig toen hij in Wenen op 20 september 1789 zijn klarinetkwintet voltooide. Het is een van de mooiste, meest imponerende kamermuziekwerken. Als afsluiter staat het zeer populaire tweede strijkkwintet van Felix Mendelssohn op het programma.

B. Martinu, “three madrigals” voor viool en altviool

W. A. Mozart, klarinetkwintet in A, KV. 581

pauze

f. mendelssohn, Strijkkwintet nr. 2 in es, op. 87


#2

Zondag 20 oktober 2019  -  15:00
grote zaal cc het gasthuis

Het komt in de muziekgeschiedenis veelvuldig voor dat componisten, hoe zwak ze op dat moment ook zijn, aan het einde van hun leven nog een meesterwerk schrijven. Een paar maanden voor zijn dood schreef de Oostenrijker Franz Schubert (1828) zijn Strijkkwintet in C. Het is een muzikaal monument. Alles wat hij in zijn korte bestaan had meegemaakt, alle vreugde, pijn, angst, weemoed en onschuld hebben in dit kwintet hun neerslag gevonden. Het is de muziek van een hartstochtelijke intensiteit, een romantische droefheid en gelukkig ook een spontane vrolijkheid. Na dit intens strijkkwintet brengen we je nog even naar Spaanse Fandango-sferen om wat stoom af te blazen met Boccherini’s kwintet en castagnetten. 

f. schubert, strijkkintet in c, d 956

l. boccherini, kwintet nr. 4 in d, “fandango'“


#3

Zondag 9 februari 2020  -  15:00
grote zaal cc het gasthuis

 Wie zei dat je om fantastische symfonieën te horen een groot symfonisch orkest moet optrommelen? Enkele jaren geleden richtten een paar muzikanten in Amsterdam het ‘Intercontinental Ensemble’ op. Met negen instrumenten creëren zij een perfecte symfonische illusie en combineren ze de grootsheid van een orkestrale klank met de intimiteit van kamermuziek. Zij brengen een concert met de beste symfonische werken van de Duitse romantiek. Muziek die stormt en aandringt, zowel met een lach als met een traan: de sprankelende vierde symfonie van Mendelssohn, het nobele vioolconcerto van Schumann met gastvrouw Clara Evens als soliste en het melancholische Poco Allegretto van Brahms, allemaal op maat bewerkt door Ernst Spyckerelle. 

F. Mendelssohn, symfonie nr. 4 in a, op. 90 “italienische” (arr. Ernst Spyckerelle)

pauze

R. Schumann, vioolconcerto in D, woo. 23 (arr Ernst Spyckerelle)

J. Brahms, Symfonie nr. 3 in F, op. 90, poco allegretto (arr Ernst Spyckerelle)


#4

Zondag 23 februari 2020  -  15:00
Grote zaal cc het gasthuis

 Anton Webern was samen met Alban Berg de bekendste leerling van de componist Arnold Schönberg, bij wie zij in Wenen studeerden. Zij omarmden de door hun leermeester ontwikkelde twaalftoonsmethode en gingen gedrieën de geschiedenis in als ‘Tweede Weense School’, naar analogie van de ‘Eerste Weense School’ van Haydn, Mozart en Beethoven. Zijn korte Satz für Streichtrio brengt deze dodecafonie in een notendop. Terug in de tonale wereld mijmert Ernő Dohnanyi over zijn geboorteland Hongarije, terwijl Tchaikovsky mijmert over Firenze. Hoe vaak dacht Tchaikovsky niet terug aan de plekken in de wereld waar hij even rust vond voor zijn getergde ziel. Die herinneringen zette hij om in muziek en zo gaf hij ons enkele van zijn mooiste weemoedige composities. We sluiten dit concert af met dit pareltje voor strijksextet: Souvenir de Florence. 

A. webern, satz für streichtrio, op. posth

e. Dohnanyi, serenade in C, Op. 10

pauze

p. tschaikowsky, strijksextet in d, op. 70 “souvenir de florence”


Enkel ticket basis: €15,00          
Enkel ticket vriendenprijs in het bezit van vriendenpas Het Gasthuis:
€12,00
Combiticket 4 x Classy Sundays:
€35,00